Därför Barca!

Först av allt måste jag börja med Champions league finalen och då säger jag bara Barcelona! Varför? Jag skulle kunna säga Messi, Xavi, Henry,Iniesta osv…men det är mycket mer än det! Förutom att vara det laget som spelar den vackraste fotbollen jag har sett, så betyder Barca mycket mer för mig och världen.

Varför Barcelona :

– Ett av få lag som verkligen ägs av sina medlemmar.

– Vägrar att ha sponsorer på tröjan och har sen 2006 Unicef som de betalar 1 500 000 euro  till per år. Alltså de betalar för att få ha Unicef på sin tröja!

– För att de tillsammans med Athletic Bilbao annordnade en demonstration mot monarkin i Spanien när ” La copa del rey ” ( Kungens pokal) finalen spelades.

– För att 1938 bombades Camp Nou ( Barcas hemma plan) av den fascistiska spanska regeringen.

– Och för att Barcelona FC vägrade ( och blev utvisade) spela så länge fascisten Franco ( som var Spaniens diktator ) var vid makten, laget valde istället att turnera runt världen och samla pengar för kampen mot Franco.

-Världens finaste spel.

Manchester United är jävligt bra med sitt aggressiva och trygga spel! Men om man väger för och mot så är Manchester ett bra fotbollslag men Barcelona en hel ideologi.

barcelonafc

Lämna en kommentar